PİRHA- Anayasa Mahkemesi’nin yoksulluk nafakasına ilişkin düzenlemeyi iptal etmesine tepkiler sürüyor. Alevi Kültür Dernekleri (AKD) Antalya Şube Sekreteri Şengül Şahin, Anayasa Mahkemesi’nin daha önce nafakanın bir hak olduğunu belirtmesine rağmen sonrasında eşitlik ilkesine aykırı bularak kaldırmasının doğru olmadığını ifade etti. Şahin, “Esas olan kadının çalışarak var olmasıdır. Bunun alt yapısı yapılmadan anayasa mahkemesinin süresiz nafakayı kaldırması doğru değildir” dedi.
“KADIN İÇİN SÜRESİZ NAFAKA HİÇBİR ZAMAN OLMADI”
Süresiz nafakanın hiçbir zaman mutlak bir uygulama olmadığını belirten Şahin, “Kadın çalışmaya başlayınca ya da başka şekilde gelir elde etmeye başladıktan sonra nafaka kesiliyor” diye konuştu.
Nafakanın yalnızca kadınlara değil, ekonomik durumu iyi olmayan erkeğe de verilebildiğini belirten Şahin, “Burada önemli olan süresiz nafakadan ziyade sıkıntıya düşmüş kadınların geçimini sağlayabilmesi için istemediği bir evliliğe bağlı kalmak zorunda kalmadan hayatını idame ettirebilmesi olması gerekiyor” dedi.
Çocuk varsa mağduriyetin önlenmesi gerektiğini vurgulayan Şahin, “Çocuğun mağdur olmaması, kadının kendi hayatını kurana kadar bir şekilde ayakta kalabilmesini sağlamak gerekiyor. Devletin temel amacının bu olması ve adalet duygusunu rehber olarak alması gerektiğini düşünüyorum” ifadelerini kullandı.
“AVRUPA’DA DEZAVANTAJLI DURUMDA OLAN KADINLARA VERİLEN BİR HAK”
Türkiye’de kadınların ekonomik hayata yeterince katılamadığını belirten Şahin, pozitif ayrımcılığın önemine dikkat çekerek, “Türkiye’de süresiz nafaka diye adlandırılan şey Avrupa’nın birçok ülkesinde kadının dezavantajlı durumundan kaynaklı olarak kadınlara verilmiş bir hak” dedi.
“NAFAKA KALDIRILMADAN ÖNCE ESAS OLAN KADININ ÇALIŞARAK VAR OLMASI İÇİN YENİ ÇALIŞMA ALANLARININ AÇILMASIDIR”
Anayasa Mahkemesi’nin önce nafakayı hak olarak değerlendirip sonrasında eşitlik ilkesine aykırı bulmasını doğru bulmadığını belirten Şahin, “Bir Alevi kadın olarak doğru bulmuyorum. Biz Alevi kadınlar özellikle sosyal hayatta var olmaya ve ayakta kalmaya çalışıyoruz. Esas olan kadının çalışarak var olması ama sen bunun başta alt yapısını yapmadan anayasadan bunu kaldırırsan bu doğru olmaz” diye konuştu.
“DEVLETİN GÖREVİ KADIN VE ERKEK ARASINDAKİ EŞİTLİĞİ SAĞLAMASIDIR”
Devletin temel görevinin eşitliği sağlamak olduğunu ifade eden Şahin, “Erkeğin bir sene evli kalıp ömür boyu kadına baktığı düşüncesi adil olmadığı söyleniyor. Ama bu çok azınlık bir kısmını oluşturuyor. Milyonlarca kişinin vebalini alamaz. Çok zengin insanlar bir sene evli kalıyor, kadına ömür boyu nafaka ödüyor. Ama bu ülkede 85 milyon kişi var. Yarısının kadın olduğunu düşünürsek çok gerçekçi bir yaklaşım değil. Her olayın kendi gerçekliği üzerinden değerlendirilmesi gerekiyor” dedi.
“ALEVİ KADINLAR BU TOPLUMDAN BAĞIMSIZ DEĞİLLER”
Alevi kadınların toplumsal olaylara duyarlı olduğunu belirten Şahin, “Kadın dayanışmasını ilerletmek için kadınlarla birlikte alanlarda olmayı önemsiyoruz. Alevi kadınları sonuçta bu toplumdan bağımsız kadınlar değil. Alevi kadın boşanmak istediğinde de süresiz nafaka sorunuyla ve geçinememe problemiyle karşılaşacak. Dolayısıyla bizim de problemimiz. O yüzden duyarlılık geliştirilmesi gerektiği konusunda çalışmalar yapılması gerektiğini düşünüyorum” ifadelerini kullandı.
Cebrail ARSLAN/ANTALYA
Yoruma kapalı.